Tio infektioner i Tyskland och noll i Sverige

10
Har de tyska laboratorierna 100% fel? Vad tror du?
När pappan med sin mobiltelefon spelade in och beskrev sin svårt sjuka dotters vardag för några veckor sedan visste han inte vilka infektioner hon eventuellt hade. Hon är 30 år gammal och är en av de tre svårast sjuka i ME/CFS (även kallat kroniskt trötthetssyndrom) som jag personligen känner till i Sverige. Hon har normala blodvärden i Sverige. Inte en enda avvikelse har svensk sjukvård funnit. Är det rimligt?

Jag pratade med hennes mamma i fredags då de hade fått provresultaten från ett tyskt lab. De kostade på rejält eftersom hennes liv är totalt förstört. De tog så många prover som möjligt.

Inte mindre än 10 aktiva infektioner kunde påvisas: 
EBV
VZV
CMV
HSV
Coxsackie
TWAR
Borrelia
Mycoplasma
Anaplasma (ehrlichios)
Yersinia

Jag har aldrig sett någon ha så många och stora avvikelser och då har jag jämfört med flera andra provresultat och jag tror inte att den tyska kliniken har fel i 10 av 10 fall. Sedan kan det säkert finnas skäl att granska några infektioner närmare, om de möjligtvis är genomgångna eller pågående/reaktiverade.

Mitt råd till mamman var att ringa till Sjukvårdsupplysningen och få in henne på sjukhus omgående. Familjen vägrade, vilket förstås kan vara förståeligt. De har nu hyrt en husbil (då hon inte kan sitta) och kör henne till en behandlingsklinik i Tyskland där hon kommer att påbörja behandling inom kort. Detta kommer bli en stark berättelse då hennes resa kommer att dokumenteras. För övrigt har vi exempel på flera andra som gjort liknande resor och redan är friska eller har blivit väsentligt mycket bättre. Att hon kommer att bli frisk eller bättre finns det dock ingen garanti för. Men det finns hopp! Tänk er själva – sätt er in i föräldrarnas hjälplösa situation. Självklart måste man göra allt som bara går för att försöka få till en förbättring av hennes mående! Allt annat är oacceptabelt! Och, hon är inte ensam – fler behöver hjälp. Kan de få den i Sverige?

Hjälp till även du för att möjliggöra att dokumentärfilmen kan visas!
För att kunna finansiera dokumentärfilmen med det huvudsakliga målet att få till bättre provtagnings- och behandlingsmetoder i Sverige vore det bra om så många som möjligt donerar en slant. Det finns möjlighet att erlägga från 50 kr och uppåt via Swish, Paypal eller Postgiro. Se nedan länk. Företag eller privatpersoner som erlägger 5000 kr eller mer kan få sitt företagsnamn eller namn i eftertexten.

Filmen görs av Lunik Film i samarbete med Borrelia och TBE Föreningen i Sverige.

Information om dokumentären, trailer och finansiering finns här
http://feldiagnos.se/

Bli medlem eller stödmedlem i Borrelia och TBE Föreningen Sverige
http://www.borrelia-tbe.se/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=22

cropped-mats1.jpg
Mats Lindström
Vice ordförande, Borrelia och TBE Föreningen Sverige
E-post: mats.lindstrom@borrelia-tbe.se

Om Mats Lindström

Jag heter Mats Lindström och min fru är svårt sjuk i ME/CFS sedan 2008. Jag lägger ner en stor tid av min fritid på att försöka finna bra symtomlindring och helst botemedel mot sjukdomen. Det viktigaste i det arbetet tror jag är att synliggöra sjukdomens allvarlighet, att få politiker, forskning och sjukvård, men även allmänheten att förstå vikten av att hjälpa denna patientgrupp som lider oerhört - både av sjukdomen och samhällets okunskap. Min förhoppning är att en biomedicinsk forskning värt namnet kommer igång i Sverige. Jag driver några egna Facebook-grupper där den största heter Databas ME/CFS. Medlemmarna består av både ME/CFS-sjuka och anhöriga från bl a Sverige och Norge. https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_s-xclick&hosted_button_id=REC8VA5SSABBS

En kommentar

  1. Så fruktansvärt detta är!! Vilken vård vi har. Det är skrämmande!

    Hoppas dottern får snabb och bra hjälp och att hon tillfrisknar.

    Britt

    Gillad av 3 personer

  2. Annelie

    Det är såå fruktansvärt😢 Jag hoppas innerligt att hon kan bli bättre när hon får vård i Tyskland!
    Jag har själv alla Borreliasorter, mycoplasma, Twar, Coxackie . Vården i Sverige hittade inget hos mej heller. Vi är så många som är sjuka och sjukvården har inga resurser för oss. Jag skyller inte på läkarna utan hela systemet uppifrån måste ändras! Jag har skänkt en slant och hoppas att fler gör det! Med filmen tror jag att man når längre… Högre.

    Gillad av 3 personer

  3. Janet

    Självklart beror det på något att man är så sjuk. Svensk sjukvård har en förmåga att anända dåliga provtagning metoder. Man har Heller inte någon vilja att utveckla sina metoder. Provtagning i Tyskland har hög tillförlitlighet. Har själv använt mig av tysk provtagning o är nöjd.

    Gillad av 2 personer

  4. Tina Bergius

    Ja det hela är ju så pinsamt för Svensk läkarkår och drabbar såå många oskyldiga!
    Nu måste detta på riktigt komma fram i ljuset!
    Ett skämt som kanske går att skratta åt om man inte själv eller har någon närstående som är drabbad! Jag kan bara säga heja heja till alla som kämpar ”sjuka” som ”friska” !! Såklart ska jag skänka en slant så att denna viktiga dokumentär får bli verklighet! /Tina Bergius

    Gillad av 2 personer

    • Det blir fel att kritisera läkarkåren. Det är absolut inte deras fel. De har en verktygslåda som de blir tilldelade. De har förmodligen inte fått alla verktyg. Sedan ska man vara ödmjuk inför att det ännu inte finns verktyg för allt. Men om det finns verktyg att låna ska man göra allt för att få göra det.

      Gillad av 2 personer

  5. Med risk att bli tokförklarad: Kolloidalt silver klarar av nästan alla kända virus, bakterier, amöbor, encelliga svampar och parasiter – men är FÖRBJUDET att använda i Sverige (annat än som ”vattenreningsmedel”). Snälla! Titta in på denna sida: http://www.svaradoktorn.se/425558358

    OBS sidan inbringar inte några inkomster, utan är ett rent förlustprojekt – men jag är förfärad över den svenska sjukvårdens inkompetens på vissa områden (samtidigt som man är världsledande på andra) och ser information om detta minst sagt viktig; därför lägger jag ner möda på detta…

    Gillad av 1 person

  6. Anna-Kari Andersson

    Blir så berörd av varje berättelse om svårt sjuka människor som inte medecinsk hjälp i Sverige. Ska det vara så att det skall till en husvagn och en lång resa till Tyskland, för att få hjälpen? Vad är det som är så svårt? Det finns provtagningsmetoder. Sverigekan lära av andra länder. Filmen är viktig så mitt bidrag är insatt.

    Gillad av 2 personer

  7. Jonas

    Känner med hela familjen!
    Upplever samma sak, dock så har vi kommit ner till Tyskland nu och min Sambo är inlagd på en klinik.
    Hon får intravenös antibiotika och blir successivt bättre.Till veckan startar de med antivirala mediciner mot virusbilden.

    Jag tror att just nu är det bara i Tyskland man kan få adekvat vård mot dessa bakterier och virus. Förhoppningsvis kan många röster ändra de Riktlinjerna vi har i Sverige också!

    Gillad av 2 personer

  8. Ingela

    Det är bedrövligt. Känns som jag blir rånad varje gång jag ska betala själv för vård och mediciner som jag redan har betalt skatt för. 😣 hoppas det går bra för dessa människor och en slant kommer snart. Tack för det du gör Mats. ❤❤❤

    Gillad av 2 personer

  9. Tommy Mårtensson

    Verktygen finns här. Redan år 1995 fanns de tillgängliga i Sverige. Men så satte man in personer som inte läste manualen och använde verktyget fel sätt. Man gavs sig då på att försöka förbättra verktyget, med ännu sämre resultat som följd. Givetvis blev det verktyget det var fel på och av den anledningen så används det inte i Sverige. Problem med läsförståelse, kunskapsbrist och logiskt tänkande borde inte saknas hos personer som är skolade i Sverige. Men bara för att man har ett körkort för bil så är det ju inte säkert att man är lämplig som rallyförare.

    Gillad av 2 personer

  10. Eva Lindgren

    Jag har systemisk candidainfektion och parasiter . Blivit feldiagnostiserad och idiotförklarad av sjukvården. När de inte visste vad det var försökte dom klistra på mig en psykdiagnos. Men det togs INGET annat än sänka, blodtryck etc. Att det gick så snabbt att sätta psykdiagnos på mig beror förmodligen på min adhd och aspberger som gör att jag tänker och uttrycker mig lite annorlunda. Får hjälp via alternativ medicin men är fortfarande ganska dålig blir dock långsamt bättre.

    Gillad av 2 personer

  11. Anders

    Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon ska få bli bättre av den kommande behandlingen som nekas av sjukvården i Sverige, och att detta även kan vara med och bidra till att få den hjälp man behöver här hemma. Bidrar gärna med det jag kan. Vill oxå bli”frisk” igen

    Gillad av 2 personer

  12. Lars W

    En hemsk historia som jag verkligen hoppas får sin lösning. Jag har lärt mig att trappor städas bäst uppifrån. Jag undrar om inte motsvarande gäller även inom detta område. Systemfel uppstår på högsta nivå, inte hos gräsrötterna (dit jag även räknar den normala läkarkåren).

    Gillad av 2 personer

  13. nikki

    Det är fruktansvärt att det ska behöva vara så här. Man ska kunna lita på sjukvården. Inte behöva bege sig ut på nätet och hitta behandling för dyra pengar utomlands. Varför de inte sätter in intravenös antibiotika på akuten även när de inte vet vad det är är en gåta. Svarar man på behandling är det uppenbart att det är något som lever och som dör. Inte nåt luddigt somatoformt syndrom eller ” kronisk trötthet”. Kommer man till akuten utan att kunna gå eller stå och inget i kroppen funkar är det AKUT! Det spelar ingen roll om det har gått en dag, en vecka eller ett år sedan symptomen kom. Man skall bli inlagd och utredd. PUNKT. Jag blev hemskickad i detta tillståndet eftersom sänkan bara var 10 och crp normalt. Flera andra prover indikerade att något var galet då många var precis på eller utanför referens. Låg sedan hemma på altan i solen två månader då jag knappt orkade sitta. Försökte få i mig så myrket vitlök och ingefära o andra kryddor jag kunde som jag läst var bra. På eftermiddagen och kvällen brukade orken bli bättre och jag kunde sitta. En eftermiddag tog jag bilen till bryggan och fick hjälp att gå ut till en bänk där. Tog en kvart att gå ca 100 meter . Satt med solen rakt i ansiktet i två timmar då kepsen inte hjälpte på kvällen. Till slut kände jag att jag kokade och troligen fått solsting . När jag reste mig och skulle gå hade jag styrka i mina ben och kunde gå själv till bilen. Jag fattade ingenting. Den logiska förklaringen jag kom fram till var att jag blivit så varm så bacillerna dog. Därefter la jag undan kepsen och försökte grilla mig själv så mycket jag kunde. Efter några månader kunde jag gå bättre och 6 månader senare t om jogga. Det brukade gunga under fötterna när jag gick och det försvann när jag joggade. Efter ett par månader till fick jag troligtvis helicobacter och sedan brustet magsår. Vården trodde mig inte och nu är jag sjuk igen. Jag har gett upp. Jag önskar jag hade fått intravenös antibiotika från början. Isället försökte de få mig inlagd på psyket då jag hade så mycket ” vanföreställningar ” om min hälsa. Tycker också att det är extremt märkligt att jag kunde bli starkare i kroppen av att få solsting. Varför? Var det värmen eller D vitamin chock? Förr badade man ju i heta svavelkällor och det finns studier att det hjälper mot cancer mm. Om det är någon som forskar och läser det här kan det vara värt att fundera över om solexponering hjälper mot sjukdom. Jag var jättebrun , delvis pga lågt kortisol, så jag brände mig inte. Det är nog viktigt för de som vill prova att se om exponering i solen hjälper.

    Gillad av 2 personer

    • Intressant Nikki. D-vitamin är ju egentligen både ett hormon och vitamin. Det kan vara mycket som händer i kroppen som ingen vet. D-vitamin har dock en stark påverkan på immunförsvaret. Det brukar dock inte ske så snabbt som i ditt fall. Men du får vara glad för det! D-vitamin och framförallt C-vitamin i överdos (terpeutisk dos) tror jag kan vara nödvändigt för en del med kroniska sjukdomar. C-vitamin är vattenlösligt och överflöd kissar man ut, eller får lös mage. D-vitamin i överdos kan dock vara farligare för vissa.

      Gillad av 1 person

  14. Låter totaltokigt!!! Lycka till❣

    Gillad av 1 person

  15. Alexsandra

    Så tråkigt att se andra genomlida samma mardröm, så starkt av henne att dela med sig o på så sätt hjälpa till att få våran röst hörd!
    Svenska sjukvården är i princip helt fallerad, även jag är diagnostiserad med ME samt har massa infektioner. Kämpar just nu för mitt liv, blir bara sämre o sämre. Sjukvården hjälper inte alls även fast organen o hela kroppen är instabil.
    Önskar så att alla kan få hjälp, hur positiv man än försöker vara för att hjälpa både sig själv i verkligheten som är och alla anhöriga så är det den värsta mardrömmen. Vill ge min åttaåriga dotter tillbaka sin mamma, iaf lite bättre så hon kan få oroa sig över normala åttaåringars problem, skär i en mammas hjärta.
    Just nu letar vi/ snarare min vän och familj för vård på annat sätt
    Tack ni som hjälper till att göra denna film möjlig och tack ni som kommer vara med!! Ni sprider kunskap om det som försöker tystas ner inom sjukvården. Trodde ALDRIG att vi människor när vi är så sjuka måste kämpa för vård, när vi redan har fullt upp med att hålla oss vid liv o förhoppningsvis med lite livskvalitet.
    Många kramar från en drabbad till ALLA er andra som ligger som jag hemma 🌱. I framtiden ska vi få upprättelse vägrar tro något annat 🌞

    Gillad av 3 personer

  16. Inger Holm

    Helt otroligt att det inte går att få vård när man är så sjuk.Jag skulle också vägrat vård i Sverige så dom gjorde helt rätt att få vård i Tyskland.Stort lycka till så hon har chans att bli frisk.Tänker på er alla som kämpar fortfarande för att bli friska.Kram

    Gillad av 1 person

  17. affabro

    Jag vill Tacka dig Alexandra för ditt fina inlägg, som ger en verklig bild om hur vi har det och hur våra familjer och barn också får lida eftersom alla blir inblandade. Anhöriga undrar verkligen varför deras drabbade familjemedlem måste ligga så förfärligt sjuk utan något stöd. Familjen, anhöriga och vänner trodde ju att när man blir sjuk så kan man få vård på rätt vårdnivå, samt förväntar sig att sjukvården skall komma fram till vad det handlar om för sjukdomsproblematik. Vi med ME/CFS har verkligen svåra fysiska problem och vi kämpar i det fördolda för att försöka själva hitta någon utväg.
    Vi behöver nu se att alla sjukvårdens instanser på olika nivåer gör tillräckliga ansträngningar för att gå till botten med det här, för detta är verkligen omänskligt.

    Gillad av 1 person

  18. David

    Är själv intresserad av att göra en provtagning i Tyskland efter år av problem, vilken mottagning i Tykland bör man vända sig till?

    Mvh

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar