Biomarkör påstås funnen i 83% av ME/CFS-patienter

ecoli
Bild på E. coli; vissa stammar är vanliga, nyttiga tarmbakterier

Forskare rapporterar för första gången att de har identifierat biologiska markörer för sjukdomen i tarmbakterier och inflammatoriska mikrobiella medel i blodet. I en studie publicerad 23 juni 2016 i tidskriften Microbiome beskriver forskarlaget hur de korrekt kunnat diagnosticera ME / CFS i  83 procent av patienterna genom avföringsprover och blod. Ett steg mot att förstå orsaken till sjukdomen.

”Vårt arbete visar att tarmbakterier hos ME / CFS-patienter inte är normala, det kan leda till gastrointestinal inflammation”, säger Maureen Hanson , Liberty Hyde Bailey ,professor vid Institutionen för molekylärbiologi och genetik och tidningens ledande författare. ”Dessutom, vår upptäckt av en biologisk avvikelse ger ytterligare bevis mot den löjliga tanken att sjukdomen har psykologiskt ursprung.”

mese

Studien visar att de flesta med ME/CFS har dysbios, dvs en obalans mellan de goda och patogena tarmbakterierna.  Sammantaget tyder resultaten på en pågående skada på tarmslemhinnan, vilket leder till ökad mikrobiell translokation vilket i sin tur kan förändra antimikrobiella regulatorer och störa det medfödda immunförsvaret.
Läs hela studien här

Egen kommentar till studien
Att ME/CFS-patienter ofta har dysbios är nog ingen nyhet i sig. Jag känner flera med ME/CFS som själva bekostat tarmfloraprov i Tyskland och samtliga har fått rätt stora avvikelser från normalvärden. Studien hade varit mer intressant om de hade haft med andra kontrollgrupper av kroniskt sjuka, t ex. Fibromyalgi, Borrelia, MS, Parkinson med mera. De kanske också hade fått liknande resultat?  Att säga att det är en studie där man funnit en biomarkör just för ME/CFS är kanske lite väl optimistiskt.

Vad är det som orsakar denna obalans i tarmen? Kan det vara infektioner, autoimmunitet eller något annat kanske? Dysbios kan vara ett mellanled och behöver således inte vara grundorsaken till sjukdomen. Men att med mer avancerad probiotika kunna få vissa med ME/CFS att må bättre får nog ändå hållas för sannolikt, även om det kanske inte är ett botemedel.

Det finns även en studie från förra året som jag tidigare skrivit om. I den visade det sig att ME/CFS-patienter har tarmbakterier i blodet efter fysisk ansträngning. Det är ju något som man kanske  borde följa upp. Det tyder väl på läckande tarm, och kan väl kanske vara svaret på den ansträngningsutlösta utmattningen (PEM)?

Jag tror vi istället får hoppas på de större studierna i USA som nu pågår. Det behövs ett helhetsgrepp kring ME.

Om Mats Lindström

Jag heter Mats Lindström och min fru är svårt sjuk i ME/CFS sedan 2008. Jag lägger ner en stor tid av min fritid på att försöka finna bra symtomlindring och helst botemedel mot sjukdomen. Det viktigaste i det arbetet tror jag är att synliggöra sjukdomens allvarlighet, att få politiker, forskning och sjukvård, men även allmänheten att förstå vikten av att hjälpa denna patientgrupp som lider oerhört - både av sjukdomen och samhällets okunskap. Min förhoppning är att en biomedicinsk forskning värt namnet kommer igång i Sverige. Jag driver några egna Facebook-grupper där den största heter Databas ME/CFS. Medlemmarna består av både ME/CFS-sjuka och anhöriga från bl a Sverige och Norge. https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_s-xclick&hosted_button_id=REC8VA5SSABBS

En kommentar

  1. Ulla hagberg

    Kan bara instämma i att tarmen och dess funktion/Dysfunktion högst troligt har en betydande roll i insjuknandet av ME/CFS. ”Alltid” haft problem med den.
    JA, det hade varit bra i studien med en utökad grupp MS etc patienter. Hoppas MYCKET på USA studien.

    Gillad av 1 person

  2. Hej Mats! Du skriver om avancerad Probiotika, känner du till någon sådan? Min dotter äter de preparat som finns på apotek och de är inte tillräckliga. Jag har under lång tid misstänkt att hon har problem med tarmen och läckande tarm då hennes mage varit i olag i många år och hon mår ofta illa och har svårigheter att äta. Hon är nu därför smal nästan som en anorektiker. Hon skall göra avföringsprov och jag undrar då om du vet några prover jag kan föreslå utifrån dessa rön som nu har framkommit?
    Mvh Anna-carin mamma till en dotter med ME.

    Gilla

  3. Anneli P

    Följer med stort intresse!

    Gillad av 1 person

  4. Sven Källström

    Kort svar: Det enda jag vågar säga som kommentar till detta, det är ”att probiotika kan inte skada någon – TVÄRT OM värt att ge det en chans !!!

    Gillad av 1 person

    • Martina

      Nja, mig skadar det. Har man kraftig dysbios kan det bli problem. Jag tål ingen probiotika. Får kraftiga immunreaktioner av allt och har blivit permanent försämrad av många. Det är inte bara herxheimer-reaktioner. Genomgick en fekal transplantation till slut och trodde att jag skulle stryka med, men klarade mig med bara stora försämringar när det värsta lagt sig. Probiotika är inget att leka med för personer med riktigt nedsatt immunförsvar. Kan orsaka sepsis, dödsfall förekommer etc.

      För de flesta är probiotika harmlöst och antingen blir de bättre eller märker inget alls, men att säga att probiotika inte kan skada någon är inte rätt.

      Gilla

  5. Den probiotikan som finns på apoteken äter hon och de kanske hjälper en del men absolut inte tillräckligt. Finns det andra preparat/förslag?

    Gillad av 1 person

  6. Annika Blom

    Många forskare anser att en väldigt liten del av probiotikan tar sig igenom magsäckens syrabad. Jag jobbar med hälsa och prebiotika alltså fiberblandning med resistent stärkelse bygger upp de goda bakerierna. Vi ser stora förbättringar på maghälsan överlag och i förlängningen också ett friskare microbiom

    Gilla

Lämna en kommentar